Awards – kategorier

Lurer du på hvilken kategori ditt case hører hjemme i? Her finner du utvidet definisjon på hver av kategoriene.

Performance That Matters
I Performance that matters ser vi etter de beste markedsføringsjobbene med fokus på samfunnsnyttige formål. Det må ikke være på oppdrag for en veldedig organisasjon, men formålet med jobben må være av samfunnsnyttig karakter. Dette kan være markedsføringsjobber med fokus på holdingsendring, samfunnsansvar, veldedighet og/eller kompetansebygging innenfor relevante temaer.

Online Performance
I denne kategorien ser vi etter markedsføringsjobber der man påvirker resultater som skjer online. Typisk handel på nett, men det kan også være andre målepunkter enn omsetning og antall salg så lenge de er viktig for virksomheten. Det kan være bruk av en kanal alene eller en miks av flere, dersom det er flere, så må de ulike kanalenes rolle beskrives.

Eksempler på målepunkter i denne kategorien kan være omsetning, salg, konverteringsrate, ROAS og/eller andre som kan knyttes til resultat. 

Offline Performance
I denne kategorien ser vi etter markedsføringsjobber der man påvirker resultater som skjer i den fysiske verden eller i kombinasjon med det som skjer på nett. Her ser vi etter tilfeller der man har brukt en eller flere virkemidler innen performance marketing for å påvirke resultater i eksempelvis butikker, kjøpesentre eller fysiske outlets. Det kan også være andre målepunkter enn omsetning og antall salg så lenge de er viktig for virksomheten.

Eksempler på målepunkter i denne kategorien kan være store visits, trykk i butikk, ROAS og/eller endring i omsetning i butikk før og etter aktiviteten.

Loyalty Performance
I denne kategorien er vi på jakt etter de gode casene som viser hvordan arbeid med kundelojalitet og økt omsetning. Dette kan være markedsføringsjobber der man bruker data, teknologi og/eller optimalisering for å redusere churn, fokus på mersalg, reaktivere eksisterende/tidliger kunder eller skape merverdi.

Eksempler på målepunkter i denne kategorien kan være customer lifetime value, liking, mersalg, churn, nye kunder, nye inn kontra ut og/eller ROAS.

Lead Performance
I Lead Performance ser vi etter det beste casene som har hatt fokus på å generere leads eller prospekter. Jobbene vi ser etter har gjennom strategiske og GDPR-vennlige markedsaktiviteter klart å generere leads av høy kvalitet, og ikke bare kvantitet. B2B, lån- og finans, og bil- og boligmarkedet er typiske bransjer som vi tror har gjort mye i denne kategorien.

Eksempler på målepunkter i denne kategorien kan være lead til kunde ratio, cost per lead og/eller antall leads.

Best bruk av data
I denne kategorien ser vi etter smart bruk av første, andre eller tredjepartsdata. Bidragene bør inneholde og dokumentere hvordan bruk av data har beriket kampanjen og ført til økt salg, økt ROI, økt SOM, engasjement eller andre parameter som er viktig for den aktuelle virksomheten.

Eksempler på målepunkter i denne kategorien kan være omsetning, salg, konverteringsrate, ROAS og/eller andre suksessfaktorer som kan knyttes til resultatet.

Performance Innovation
I kategorien Performance Innovation ser vi etter jobber og enkelt arbeid innen performance marketing som er til inspirasjon og læring for resten av bransjen. Har du gjort en jobb du er skikkelig stolt av, og som du mener bør løftes frem sender du den inn i denne kategorien. Det kan være enkeltgrep – av kreativ, strategisk, operativ eller innovativ art, eller større løft og endringer en organisasjon eller bedrift har gjort for å bli enda bedre innen performance marketing. Arbeider som er sendt inn i andre kategorier, kan også sendes inn her. Her vil juryen og jurygeneral gjøre en helhetlig vurdering med bakgrunn i verdien av å trekke dette frem som et eksempel for bransjen å følge.

Performance Talent (nominering)

Spesialkategori for sisteårsstudenter og nye talenter i arbeidslivet
Denne delen av konkurransen er kun tilgjengelige for sisteårsstudenter (bachelor eller masterstudenter) eller nyansatte som er i sitt første eller andre år i arbeidslivet. Hensikten med kategorien er å løfte frem nye talenter, tanker og ideer innen fagområdet. Her skal det ikke sendes inn noe case, men det vil bli delt ut en oppgave som skal løses individuelt. Caset vil være av generell art (ikke spisset mot et fagområde), slik at det er aktuelt for alle med interesse for eller kompetanse innen performance marketing å delta – uansett spesialistområde.